Nascholing

De Western Front Association en Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog organiseren op zaterdag 29 juni 2019 een studiedag over Honderd jaar Vrede van Versailles. De dag vindt plaats in Tilburg en duurt van circa 10.00 uur tot 17.00 uur. Er worden een aantal lezingen gehouden over de Vrede van Versailles. Thomas von der Dunk houdt een keynote-lezing. Vervolgens wordt ingegaan op de aanloop naar de Vrede, de organisatie ervan en de inhoud en praktijk. Kijk hieronder voor een gedetailleerder...

Van 15 juni t/m 22 september 2019 is de tentoonstelling ‘Glans & Roest uit WOI, sporen van keizer en soldaat’ te zien in Museum Huis Doorn. Het is een tentoonstelling over het leven van de gewone soldaat aan het front in de Eerste Wereldoorlog en over Musée Romagne 14-18, vlakbij Verdun. Slagvelden Vanaf 1976 struint Jean-Paul de Vries het gebied rondom Romagne-sous-Montfaucon af. Jean-Paul verzamelt alles wat er op de slagvelden en in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog...

De Radboud Geschiedenis Nascholingsconferentie biedt een programma waarin wetenschappelijke achtergronden, didactische toepassingen en maatschappelijke thema’s van het schoolvak geschiedenis aan bod komen. Het programma biedt twee plenaire lezingen aan die ingaan op de stof uit één van de historische contexten en uit de kenmerkende aspecten. Daarnaast biedt het programma diverse didactische workshops aan waarin eveneens thema’s aan de orde komen die verbonden zijn met actuele...

De Dag van de Vakdidactiek die plaats vindt op vrijdag 5 juli 2019 is een dag waar vakdidactiek en vakdidactisch onderzoek centraal staan. Onderwijs ontwikkelen Docenten van de noordelijke scholen, de RUG en NHL/Stenden komen op deze dag samen om hun expertise uit te wisselen, elkaar te inspireren en vooral ook om samen onderwijs te ontwikkelen. Vraagstukken die spelen voor meerdere vakken, vragen vaak om vakdidactische oplossingen. Die met elkaar bespreken en uitwisselen, versterkt je als...

De Atlantische Commissie zoekt enthousiaste docenten die mee willen op studiereis naar de Amerikaanse steden Boston en New York van woensdag 16 t/m woensdag 23 oktober 2019. Specifieke doelgroep vormen docenten geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer/-wetenschappen en coördinatoren internationalisering. Onderwijsinstellingen bezoeken Het programma van de studiereis staat in het teken van bezoeken aan verschillende onderwijsinstellingen en gesprekken met diverse onderwijsexperts. De stad...

Op 5 juni 2019 organiseren het Duitsland Instituut Amsterdam en het Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap (KNHG) een debatavond in Spui25 over de vraag op welke wijze Geschiedenis zich verhoudt tot het politieke debat. Aanleiding voor deze avond is het (heftige) debat dat de afgelopen maanden gevoerd is onder historici in Duitsland. Toegang is gratis. Bedreiging van de democratie In september 2018 nam de Historikertag in Münster een politiek getinte resolutie aan waarin de Duitse...

Ben je geschiedenisdocent in het voortgezet onderwijs? Dan is deze Professionele Leergemeenschap (PLG) bedoeld voor jou! Alle eerste- en tweedegraads collega’s geschiedenis die lesgeven in de onder- en/of bovenbouw zijn van harte uitgenodigd deel te nemen aan deze PLG. Docenten kunnen zich individueel of met sectiegenoten aanmelden voor deze PLG. Wat bereik je door deel te nemen aan deze PLG? Je kunt geschiedenisdidactiek toepassen in je lessen die uitdagend en aansprekend is voor leerlingen,...

Op 3 oktober 2019 wordt door de RuG de Dag van de Geschiedenisdidactiek georganiseerd. Thema is 'Fake News'. Veel docenten worstelen met de vraag hoe we leerlingen kunnen laten omgaan met ongefilterde informatie. Tijdens een lezing wordt hierop ingegaan. Parallel aan de twee workshoprondes wordt een werksessie georganiseerd waarin u met uw collega’s kunt werken aan het ontwikkelen van lesmaterialen passend bij één van de historische examenthema’s of rond het aanleren van een historische...

Op 7 juni 2019 organiseert het Duitsland Instituut Amsterdam een nascholing rondom de film “Das schweigende Klassenzimmer” (2018) in het Ketelhuis Amsterdam. Op het programma staat o.a. een lezing over de historische context en een workshop met betrekking tot de film en filmdidaktiek. De film “Das schweigende Klassenzimmer” (2018) vertelt het waargebeurde verhaal van een scholierenprotest in de DDR in 1956. Nadat de Oost-Duitse scholieren Theo en Kurt in een bioscoop in West-Berlijn...

In deze overzichtelijke tijdlijn worden namen en begrippen toegelicht uit de context ‘Duitsland in Europa, 1918-1991’ zoals opgenomen in de syllabus Centraal Examen Geschiedenis 2022. Leerlingen uit de bovenbouw havo en vwo kunnen de tijdlijn gebruiken om zich voor te bereiden op een SE of het CE over dit onderwerp. [ Klik hier voor de tijdlijn ]

Meer weergeven