Lesgeven & Didactiek

Holocausteducatie.nl
Op de site Holocausteducatie.nl is veel materiaal te vinden omtrent (het lesgeven over) de Holocaust. De website is een initiatief van het Platform Educatie WOII en Sjoa. Het bestaat uit leraren, leraren in opleiding en lerarenopleiders die hun in Yad Vashem opgedane kennis en vaardigheden voortdurend uitbreiden. Daarnaast hebben de leden vaak belangrijke kennis op aanverwante gebieden in huis. Zo is er een expert op het gebied van de Armeense genocide en iemand die meewerkt aan het Spielberg...

Geschiedenisdocent van het jaar 2021
Marco van Vemde, leraar geschiedenis aan het Lingecollege in Tiel, is uitgeroepen tot de beste geschiedenisdocent van 2021. Hij is de winnaar van de achtste editie van de verkiezing Geschiedenisdocent van het jaar, georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. Hij ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Noraly Beyer en historicus Maarten van Rossem. Marco van Vemde: "Met deze titel wil ik als ambassadeur aan iedereen laten zien hoe belangrijk het...

Leerlingen verbeelden het verleden
Wat zien leerlingen voor zich wanneer ze denken aan het verleden? De concrete beelden van leerlingen kunnen docenten inzicht geven in kennis en voorkennis, en zelf geconstrueerde beelden kunnen een krachtige aanjager zijn van gesprekken tussen leerlingen over het verleden en de constructie daarvan. Verbeelden van het verleden kan dus nuttig zijn bij het leren en onderwijzen van geschiedenis. Deze publicatie is bedoeld voor docenten die hun leerlingen het verleden willen laten verbeelden. Het...

Lessen over Groninger geschiedenis
De Groninger Archieven heeft een aantal lessen ontwikkeld, waarbij onder meer multiperspectiviteit als vaardigheid centraal staat. Er zijn meerdere thema's zoals bijvoorbeeld 'Bekende Groningers', 'Geschiedenis op straat', 'Gronings Ontzet' en 'De Middeleeuwse stad Groningen'. Uitgewerkte lessen Een aantal lessen zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen. [ Bekijk de website van...

10 werkvormen om voorkennis te activeren
Elke dag heb je er (meerdere keren) mee te maken: je begint je les of start met nieuwe leerstof en je wilt voorkennis ophalen bij je leerlingen. Hiermee kun je de mate van beheersing van de stof bepalen en weet je dus waar je op aan moet sluiten. Op de site van Toetsrevolutie is een blog te lezen met daarin 10 werkvormen om voorkennis te activeren. [ Lees hier het blog op Toetsrevolutie ]

Meepraten over toekomst geschiedenisonderwijs
Een alternatief voor de 10 tijdvakken? Praat mee over de toekomst van het geschiedenisonderwijs Het afgelopen jaar dacht een groepje docenten en andere experts na over een mogelijk alternatief voor het bestaande referentiekader geschiedenis – een alternatief dus voor de 10 tijdvakken en de 49 kenmerkende aspecten. Met oog voor de verschillen tussen beide vakken en hun talen, zijn er in samenwerking met een zelfde groep rond het schoolvak aardrijkskunde twee kaders uitgewerkt en min of meer op...

Voorbeeldvragen examen Geschiedenis VWO vanaf 2022
Op de website van Examenblad staan inmiddels voorbeeldvragen voor het vernieuwde examen Geschiedenis VWO dat vanaf 2022 wordt afgenomen. [ Kijk hier voor de vragen ]

Opdracht bij de Opstand van Tula
Een artikel uit Kleio over de slavenopstand op Curaçao in 1795. Leerlingen bestuderen een aantal bronnen. Vervolgens wordt het verhaal herschreven vanuit een ander perspectief. Bekijk de opdracht op VGN Kleio

Identiteitsvorming in de geschiedenisles: Een didactisch stappenplan
Geschiedenisdocenten leiden hun leerlingen op tot kleine historici. Maar wat als we meer aandacht zouden besteden aan identeitsvorming? Met een didactisch stappenplan kun je leerlingen laten nadenken over zichzelf in relatie tot het vak. [ Lees meer op de site van VGN ]

Lessenreeks oorlog in Joegoslavië
Van 1991 tot 2001 woedde een hevige oorlog in Joegoslavië. In juli 1995 viel de enclave Srebrenica waar Nederlandse militairen een VN-post bemanden. Twintig jaar na dato is de oorlog nog een zwaarbeladen onderwerp. Bespreek dit onderwerp in de klas met een lessenreeks, ondersteund met fragmenten uit de reeks "In Europa". [ Bekijk hier de lessenreeks ]

Meer weergeven