Lesgeven & Didactiek

Webquest geschiedenis Duitsland 1918-1989
Voor leerlingen havo/vwo heeft het Duitslandinstituut de Webquest ‘Een Duitse geschiedenis: Duitsland in de periode 1918-1989’ ontwikkeld. Doel van het materiaal is dat leerlingen stilstaan bij het idee dat vrijheid alles behalve vanzelfsprekend is. De geschiedenis van de laatste eeuw én de huidige situatie, de oorlog in Oekraine, laten juist zien dat vrijheid een heel waardevol goed is. Aan de hand van het levensverhaal van de fictieve Duitse familie Maier doorlopen de leerlingen de...

Profielwerkstukkenproject Atlantische Commissie
Leerlingen die hun profielwerkstuk schrijven over een thema binnen internationale vrede en veiligheid kunnen zich nu aanmelden voor het profielwerkstukkenproject van de Atlantische Commissie. Leerlingen krijgen hierbij extra begeleiding, ontvangen adviezen over hoe je een ‘excellent’ profielwerkstuk schrijft, en ontmoeten medeleerlingen uit het hele land. Daarnaast kunnen koppels interessante bijeenkomsten van de Atlantische Commissie én Jonge Atlantici bijwonen en zo kennismaken met het...

Lesbrief Oekraïne en Rusland
De oorlog tussen Oekraïne en Rusland staat volop in het nieuws. Via sociale media worden jongeren hier bovendien extra mee geconfronteerd. Gratis lesmodule Om de actuele ontwikkelingen voor hen in een bredere context te plaatsen heeft de Atlantische Commissie daarom een gratis lesmodule ontwikkeld. Deze is toegespitst op de bovenbouw VMBO (GL/TL) en onderbouw HAVO/VWO. De module bestaat uit vier onderdelen: hierin komen de geschiedenis van beide landen aan bod, de opmaat naar de oorlog, de...

Hoe Hannie ben jij?
Op Schooltv is een documentaire te bekijken over de verzetsstrijder Hannie Schaft. Hannie Schaft was één van de weinige vrouwen die deel uitmaakten van het gewapende verzet tegen de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog. Deze film verbindt haar verhaal over opkomen voor vrijheid en inclusiviteit toen met verhalen van nu. Wanneer is iemand een held? En ben jij net zo dapper als Hannie? Lesmodule Er is nagedacht hoe de film over het leven en de drijfveren van Hannie Schaft impact zou kunnen...

Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp.
Op de site Toetsrevolutie zijn inmiddels een tweetal boeken verschenen over formatief handelen: Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs en Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs. Nu is een derde deel verschenen, Formatief handelen. Van instrument naar ontwerp. Het boek is te bestellen of gratis te downloaden via deze site Over dit boek Veel scholen en opleidingen zijn of willen aan de slag met formatief handelen. Of het nu is om leerlingen en studenten te...

Formatief handelen met bronvragen
Hoe kun je formatief handelen inzetten bij bronvragen? In een blog op de site Toetsrevolutie wordt dit gedaan middels het stellen van diagnostische meerkeuzevragen. Daarmee worden fouten opgespoord en kunnen vervolgacties worden ondernomen. [ lees de blog op Toetsrevolutie hier ]

Holocausteducatie.nl
Op de site Holocausteducatie.nl is veel materiaal te vinden omtrent (het lesgeven over) de Holocaust. De website is een initiatief van het Platform Educatie WOII en Sjoa. Het bestaat uit leraren, leraren in opleiding en lerarenopleiders die hun in Yad Vashem opgedane kennis en vaardigheden voortdurend uitbreiden. Daarnaast hebben de leden vaak belangrijke kennis op aanverwante gebieden in huis. Zo is er een expert op het gebied van de Armeense genocide en iemand die meewerkt aan het Spielberg...

Geschiedenisdocent van het jaar 2021
Marco van Vemde, leraar geschiedenis aan het Lingecollege in Tiel, is uitgeroepen tot de beste geschiedenisdocent van 2021. Hij is de winnaar van de achtste editie van de verkiezing Geschiedenisdocent van het jaar, georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. Hij ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Noraly Beyer en historicus Maarten van Rossem. Marco van Vemde: "Met deze titel wil ik als ambassadeur aan iedereen laten zien hoe belangrijk het...

Leerlingen verbeelden het verleden
Wat zien leerlingen voor zich wanneer ze denken aan het verleden? De concrete beelden van leerlingen kunnen docenten inzicht geven in kennis en voorkennis, en zelf geconstrueerde beelden kunnen een krachtige aanjager zijn van gesprekken tussen leerlingen over het verleden en de constructie daarvan. Verbeelden van het verleden kan dus nuttig zijn bij het leren en onderwijzen van geschiedenis. Deze publicatie is bedoeld voor docenten die hun leerlingen het verleden willen laten verbeelden. Het...

Lessen over Groninger geschiedenis
De Groninger Archieven heeft een aantal lessen ontwikkeld, waarbij onder meer multiperspectiviteit als vaardigheid centraal staat. Er zijn meerdere thema's zoals bijvoorbeeld 'Bekende Groningers', 'Geschiedenis op straat', 'Gronings Ontzet' en 'De Middeleeuwse stad Groningen'. Uitgewerkte lessen Een aantal lessen zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen. [ Bekijk de website van...

Meer weergeven