Lesgeven & Didactiek

Lessen over Groninger geschiedenis
De Groninger Archieven heeft een aantal lessen ontwikkeld, waarbij onder meer multiperspectiviteit als vaardigheid centraal staat. Er zijn meerdere thema's zoals bijvoorbeeld 'Bekende Groningers', 'Geschiedenis op straat', 'Gronings Ontzet' en 'De Middeleeuwse stad Groningen'. Uitgewerkte lessen Een aantal lessen zijn volledig uitgewerkt. De docent hoeft alleen het lespakket (lesformulier, PowerPoint en (optioneel) de scans van het gebruikte bronmateriaal) aan te vragen. [ Bekijk de website van...

10 werkvormen om voorkennis te activeren
Elke dag heb je er (meerdere keren) mee te maken: je begint je les of start met nieuwe leerstof en je wilt voorkennis ophalen bij je leerlingen. Hiermee kun je de mate van beheersing van de stof bepalen en weet je dus waar je op aan moet sluiten. Op de site van Toetsrevolutie is een blog te lezen met daarin 10 werkvormen om voorkennis te activeren. [ Lees hier het blog op Toetsrevolutie ]

Meepraten over toekomst geschiedenisonderwijs
Een alternatief voor de 10 tijdvakken? Praat mee over de toekomst van het geschiedenisonderwijs Het afgelopen jaar dacht een groepje docenten en andere experts na over een mogelijk alternatief voor het bestaande referentiekader geschiedenis – een alternatief dus voor de 10 tijdvakken en de 49 kenmerkende aspecten. Met oog voor de verschillen tussen beide vakken en hun talen, zijn er in samenwerking met een zelfde groep rond het schoolvak aardrijkskunde twee kaders uitgewerkt en min of meer op...

Voorbeeldvragen examen Geschiedenis VWO vanaf 2022
Op de website van Examenblad staan inmiddels voorbeeldvragen voor het vernieuwde examen Geschiedenis VWO dat vanaf 2022 wordt afgenomen. [ Kijk hier voor de vragen ]

Opdracht bij de Opstand van Tula
Een artikel uit Kleio over de slavenopstand op Curaçao in 1795. Leerlingen bestuderen een aantal bronnen. Vervolgens wordt het verhaal herschreven vanuit een ander perspectief. Bekijk de opdracht op VGN Kleio

Identiteitsvorming in de geschiedenisles: Een didactisch stappenplan
Geschiedenisdocenten leiden hun leerlingen op tot kleine historici. Maar wat als we meer aandacht zouden besteden aan identeitsvorming? Met een didactisch stappenplan kun je leerlingen laten nadenken over zichzelf in relatie tot het vak. [ Lees meer op de site van VGN ]

Lessenreeks oorlog in Joegoslavië
Van 1991 tot 2001 woedde een hevige oorlog in Joegoslavië. In juli 1995 viel de enclave Srebrenica waar Nederlandse militairen een VN-post bemanden. Twintig jaar na dato is de oorlog nog een zwaarbeladen onderwerp. Bespreek dit onderwerp in de klas met een lessenreeks, ondersteund met fragmenten uit de reeks "In Europa". [ Bekijk hier de lessenreeks ]

Activerende werkvormen: inspiratiedocument
Hoe betrek je je leerlingen actief bij de geschiedenisles? Er zijn veel activerende werkvormen beschikbaar. Waar vind je deze? En als je ze gevonden hebt, hoe bepaal je welke werkvormen geschikt zijn voor jouw situatie? Lees hier meer over in een inspiratiedocument. [ Bekijk hier het inspiratiedocument ]

Gevoelige Geschiedenis: inpiratiedocument
Hoe bespreek je in je klas gevoelige onderwerpen zoals bijvoorbeeld slavernij, kolonialisme, de oorlog in Joegoslavië? Hoe ga je hier mee om als docent? In een inspiratiedocument willen ThiemeMeulenhoff docenten geschiedenis in het voortgezet onderwijs helpen om gevoelige geschiedenis een plaats te geven in de les. [ Bekijk hier het inspiratiedocument ]

Examenkracht: voorbereiding op examens
ExamenKracht is de nieuwe examentrainer die exclusief beschikbaar is voor scholen die deelnemen aan Stichting VO-content. Bereid je vast voor op volgend schooljaar en zet vast de nieuwe link klaar voor je leerlingen. Vanaf de eerste schooldag na de zomervakantie (23 augustus 2021) is ExamenKracht kosteloos beschikbaar voor deelnemers aan VO-content. Dat betekent dat de examentrainer waar je de afgelopen jaren mee gewerkt hebt (eindexamensite.nl) vanaf 1 augustus niet meer binnen het...

Meer weergeven