Lesgeven & Didactiek

Tijdens de Koude Oorlog was het minder leuk dat we allemaal dreigden te worden uitgeroeid door een nucleair bombardement. Nee, gezellig was het niet te noemen. Toch waren er goede kanten aan. Die hebben met techniek te maken, en de vooruitgang van de mensheid, zegt prof. dr. André Gerrits van Universiteit Leiden in dit college. Prof. dr. André Gerrits is hoogleraar Russische Geschiedenis en Politiek aan de Universiteit Leiden. Na zijn studie zocht hij een alternatieve vakantiebestemming. Het...

Wie wordt de opvolger van Jikkemien Kuijpers, de Geschiedenisleraar 2018? Drie toptalenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor deze jaarlijkse prijs van Rijksmuseum, NTR en Nationaal Archief. De kanshebbers zijn geselecteerd door een vakjury onder leiding van Noraly Beyer, journalist en oud-presentator van het NOS Journaal. De drie genomineerden zijn: Chantal Kleve - OBC Bemmel, Bemmel De jury roemt haar didactisch inzicht en oprechte belangstelling voor elke leerling. Marike...

Vanwege een speciale didactiek uitgave van het blad Kleio (5, 2019), uitgegeven door de Vereniging Geschiedenisdocenten in Nederland, zijn een groot aantal van de artikelen gratis te downloaden! De volgende artikelen zijn in het gratis pdf-bestand te lezen: ‘Conflicterende perspectieven in het klaslokaal’ door Geerte Savenije, Albert Logtenberg en Bjorn Wansink ‘Wat leerlingen nodig hebben’ door Hanneke Tuinhof ‘Een onvoorspelbaar proces’ door Bernard Kors ‘Geschiedenis die ertoe...

De nazi-expositie in het Design Museum Den Bosch wordt extra bewaakt. Hart van Nederland maakte hierover een bijdrage. Sommigen maken zich zorgen over de verheerlijking van het nazi-design. Ook verweert de directeur van het museum zich tegen critici die stellen dat de tentoonstelling niet passend is, vlak naast een synagoge. De clip hieronder kan dienen als interessant klassengesprek. Voorbeelden van prikkelende vragen zijn: - Moet een tentoonstelling over nazi-design kunnen? - Kunnen mensen...

Het Duitsland Instituut heeft een poster ontworpen, met als thema '100 jaar Duitsland'. De poster is geschikt voor docenten Duits en geschiedenis. Het is gratis, alleen verzendkosten dienen betaald te worden. [ Kijk hier voor meer informatie ] De nieuwe Onderwijsposter, een tijdlijn over 100 jaar Duitsland, is bijna klaar. Onze redactie werpt er momenteel nog een allerlaatste blik op. Docenten geschiedenis en Duits kunnen de poster nu al bestellen.De poster zelf is

Activerende opdracht bij het onderwerp Steden en Burgers.
Een ideaalbeeld van de man en de vrouw in de 19e eeuw aan de hand van een prent. Geschikt om met leerlingen te behandelen in de les en het verschil in opvatting te onderzoeken. Deze opdracht is van de site gendergeschiedenis.be. Omdat het bestand niet eenvoudig is te vinden op de website, is hieronder een download beschikbaar. [ Bekijk de site ]

De vrouwen in Hidden Figures zijn eens niet de huisvrouwen en vriendinnetjes van de heroïeke astronauten, die vol spanning afwachten of hun mannen weer thuiskomen. Nee, de film vertelt het verhaal van Katherine Johnson, Dorothy Vaughn en Mary Jackson, drie briljante vrouwen van Afro-Amerikaanse afkomst, die werkten bij de NASA als menselijke rekencomputers. Ruimtevaart Hidden Figures is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en laat zien welke rol Afro-Amerikaanse vrouwen hadden bij het...

F-site biedt geschiedenisdocenten lesmateriaal over vrouwen uit de geschiedenis, toegespitst op de tien tijdvakken uit het geschiedenisonderwijs. Het kan tevens als bron dienen voor leerlingen die een spreekbeurt of werkstuk over een historische vrouw willen geven. Natuurlijk is F-site er ook voor iedereen die meer wil weten over vrouwen uit de geschiedenis: van de prehistorie tot nu. Biografie en opdrachten Alle historische vrouwen op F-site worden uitgelicht aan de hand van een biografie,...

Deze opdracht is geschikt voor de bovenbouw van het havo en vwo. In het schoolexamen maakt de leerling kennis met de Tien Tijdvakken en de kenmerkende aspecten. Een belangrijk onderdeel van het centraal examen behelst de Gouden Eeuw van de Republiek. Naast de leerstof willen we leerlingen vakvaardigheden aanleren. De vakvaardigheden worden duidelijk opgesomd in de syllabus voor het centraal examen. Deze opdracht verdiept de vaardigheden tijd, bron en vraagstelling en de betekenis voor nu. Ze...

Meer weergeven