Jikkemien Kuypers is beste Geschiedenisleraar 2018

 

Jikkemien Kuypers, docent geschiedenis aan de SG Newton in Hoorn, is uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar 2018. In aanwezigheid van bijna 100 leerlingen ontving Jikkemien Kuypers de prijs uit handen van historicus Maarten van Rossem tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum.

 

 

 

Missie

 

Juryvoorzitter Martine Gosselink, Hoofd Geschiedenis Rijksmuseum: Jikkemien Kuypers is op een missie; volgens haar kunnen de eisen die aan vmbo’ers gesteld worden in de hele breedte omhoog. En in die mening is ze behoorlijk fanatiek. Elk jaar weer bewijzen de prestaties van haar leerlingen dat ze gelijk heeft. Haar vakdidactisch arsenaal om leerlingen te bereiken is onuitputtelijk. Jikkemien krijgt het voor elkaar dat leerlingen zelfs het meest abstracte onderwerp, staatsinrichting, leuk gaan vinden.

 

Ambassadeur Nederlandse geschiedenisonderwijs

 

Jikkemien Kuypers geeft geschiedenis in het vmbo van de SG Newton. Zij zal als titelwinnaar een jaar lang fungeren als ambassadeur van het Nederlandse geschiedenisonderwijs. Jikkemien Kuypers werd gekozen uit meer dan 100 geschiedenisleraren uit het voortgezet onderwijs in heel Nederland. In de finale nam zij het op tegen Marcel Heilig van het Herbert Vissers College uit Nieuw-Vennep en Stijn de Wit van het Amsterdamse IJburg College.

 

Speciale Jubileumprijs

 

Ter gelegenheid van het eerste jubileum van de Geschiedenisleraar van het Jaar werd Jan de Vries, docent geschiedenis van het Liemers College uit Zevenaar, door de jury geroemd voor zijn ‘bijzondere bijdragen aan de ontwikkeling van het geschiedenisonderwijs’. Jan de Vries ontwikkelde een manier van actief historisch denken die door vele leraren wordt omarmd waardoor leerlingen met nog meer plezier het vak geschiedenis volgen. 

Gosselink: Elk jaar zoeken we naar de topklasse geschiedenisdocenten, de mannen en vrouwen in de klas. Maar we hebben ook aan de theoretische kant uitzonderlijk talent nodig. Jan de Vries is iemand die deze beide facetten in zich heeft. Hij excelleert binnen zijn vak vanwege de onderwijskundige bijdragen die hij levert aan de verdere ontwikkeling van het vak geschiedenis. Hij brengt echt iets teweeg in de onderwijswereld en tilt het vak naar een hoger niveau.

 

Bron: Rijksmuseum