GS Compact is een nieuwe geschiedenismethode die bij uitstek geschikt is voor havo-leerlingen. De methode gaat uit van begrijpelijke taal en een duidelijke vraagstelling. Dit maakt de methode uitermate geschikt voor leerlingen om zelfstandig door te werken. De structuur is helder en consequent, wat voor leerlingen houvast en duidelijkheid biedt.
Katern ‘Kenmerkende aspecten’
Door de recente aanpassingen aan het havo-examen is er minder tijd de kenmerkende aspecten te behandelen. Toch vormen deze nog steeds een belangrijk deel van het examen. Daar is deze methode bij uitstek geschikt voor: ze biedt de mogelijkheid om naast de historische contexten ook voldoende aandacht te besteden aan de kenmerkende aspecten.
In Kenmerkende aspecten is er steeds één pagina tekst waarin het KA wordt behandeld, met daarnaast een pagina met opdrachten. De vragen staan dus naast de tekst, zodat leerlingen antwoorden direct kunnen terugzoeken.
De opdrachtenpagina bestaat uit drie onderdelen:
1. De kernbegrippen nogmaals uitgelegd die in het kenmerkende aspect aan bod komen;
2. Verwerkingsvragen, waarmee de leerling de tekst op gerichte wijze leert doornemen en samenvatten;
3. Toepassings- en inzichtsvragen naar aanleiding van bronnen of afbeeldingen, waarmee de leerling oefent met structuurbegrippen.
De vragen sluiten zowel inhoudelijk als ook qua vraagstelling aan op het CE havo. Met GS Compact raakt de leerling dus bekend met de verschillende soorten eindexamenvragen en hoe deze gesteld worden.
Katern ‘Historische Contexten’
In Historische contexten zijn de alinea’s kort en sluiten die direct aan op de verwerkingsvragen die er onder staan. Met die verwerkingsvragen kunnen de leerlingen, eventueel zelfstandig, de historische contexten stap voor stap doorwerken. Aan het einde van elk hoofdstuk is er een aantal pagina’s met toepassings- en inzichtsvragen. Deze worden op dezelfde manier gesteld als op het centraal eindexamen, zodat leerlingen goed voorbereid het CE in gaan. Tot slot is er nog een hoofdstuk toegevoegd waarin de verschillende vraagtypen in het examen, de structuurbegrippen en het historisch redeneren aan bod komen. Aan de hand van voorbeeldvragen worden de leerlingen zo nog eens extra getraind voor het examen.
Inhoud
- Historisch denken: inleidend hoofdstuk over het belang van geschiedenis
- HC 1: De Republiek 1500-1648
- HC 2: Duitsland 1871-1945
- HC 3: De Koude Oorlog 1945-1990
- Tips bij het maken van het CE geschiedenis – eindexamentraining
GS-Compact zal ook een uitgave voor het aangepaste examen vanaf 2021 uitgeven.