Hoe Japan zichzelf moderniseerde
De Iwakura-missie was een diplomatieke reis rond de wereld, in werking gesteld door Japanse oligarchen (ongeveer hetzelfde als aristocraten) uit de Meiji-restauratie.
Het is de meest bekende, en misschien ook wel de belangrijkste missie voor de modernisatie van Japan geweest, na een lange tijd geïsoleerd te zijn van het Westen.
De doelen van de Iwakura-missie
Doel van de Iwakura-missie was om informatie te verkrijgen over educatie, technologie, cultuur, en militaire, sociale en economische structuren van de landen die bezocht werden, om zo de modernisatie van Japan te bevorderen. Ook wou Japan meer de wereld bekend maken met het nieuw opgebouwde Imperiaal regime, en wilde het de ‘Unequal Treaties’ (ongelijke verdragen tussen Japan, de VS, Engeland en andere Europese landen) herzien.
De bedenker en de uitvoerenden van de Iwakura-missie
De Nederlandse missionaris Guido Verbeek was een van de ‘bedenkers’ van het plan, en het plan werd uitgevoerd door Iwakura Tomomi (Japans staatsminister), geassisteerd door vier vice-ambassadeurs waarvan drie ministers waren (Okubo Toshimichi, Kido Takayoshi en Ito Hirobumi), en één historisch schrijver/officiële logboekhouder (Kume Kunitake).
Ook gingen er diverse ambtenaren en geleerden mee, (zo’n honderd in totaal, waarvan vele studenten).
De reis, en de bestemmingen
De missie begon op 23 december 1871 in Yokohama. Vanuit Yokohama voer het gezelschap naar San Fransico, Washington D.C., Engeland, Frankrijk, België, Nederland, Rusland, Pruisen, Duitsland, Denemarken, Zweden, Oostenrijk, Italië en Zwitserland.
Onderweg stopten sommige studenten met de missie, zodat zij in het buitenland konden studeren. De terugreis ging via Egypte, Aden (Jemen), Sri Lanka, Singapore, Saigon, Hong Kong, en Shanghai, maar deze bezoeken waren veel korter dan de bezoeken op de heenweg.
De missie eindigde op 13 september 1873, bijna twee jaar na hun vertrek uit Yokohama.
Gevolgen van de Missie
Nadat de missie was afgesloten, volgde Japan drie decennia lang het plan van de missie. Ze haalden ingenieurs en experts uit het buitenland,voornamelijk uit Engeland, Duitsland, Frankrijk en Amerika. De Engelsen hielpen mee met het bouwen van fabrieken, het aanleggen van treinsporen en de marine. De Fransen zorgden voor de basis van een nieuwe wettelijke code. De Duitsers trainden het leger en de Amerikanen hielpen mee met het creëren van scholing voor brede lagen van de bevolking. Meer dan duizend Amerikaanse leraren kwamen om les te geven aan scholen voor kinderen uit allerlei sociale klassen.
Bronnen:
http://www.crf-usa.org/bria/bria9_2.htm#japan
http://sticerd.lse.ac.uk/dps/is/IS349.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Iwakura_mission