‘Art nouveau en Japonisme, een nieuwe golf’

t/m 18 juli 2017

Nadat de diplomatieke betrekkingen tussen Amerika en Japan hersteld waren door de conventie van Kanagawa in 1854, werd handel tussen het Westen en Japan weer mogelijk. Keizer Meiji werd in 1868 geïnstalleerd en was zeer Westers georiénteerd. Hij voerde in een enorm tempo grote maatschappelijke veranderingen door en Japan werd een moderne staat die kon concurreren met het Westen.

Inspiratie

Amerika en Europa maakten als gevolg hiervan kennis met de Japanse prentkunst. Deze was beïnvloed door de Japanse staatsgodsdienst het ‘Shintoïsme’.
Shintoïsme gelooft in tegenstelling tot het Christendom, niet in god maar in de natuur. Kunstenaars, zoals Van Gogh, Gauguin en Matisse, kregen Japanse prenten onder ogen. Zij waren onder de indruk en lieten zich erdoor inspireren. De invloed van Japanse kunst was ook zichtbaar in de kunststroming “arts & crafts”, maar ook in de “art nouveau”, die eveneens is gebaseerd op de natuur. Uiteindelijk lieten Japanse kunstenaars zich vanaf de jaren tien van de twintigste eeuw inspireren door Westerse kunstenaars. Er was in die zin sprake van een zekere kruisbestuiving.

Tijdens deze tentoonstelling zal er een keur van Japanse prenten uit de Meiji, Taisho- en Shôwa periode te zien zijn in combinatie met werk (facsimilés) van Chagall, Gaugain en Matisse. Daarnaast zijn er originelen van Breitner, Mesdag, Mankes, Van de Velde, Horta, Mucha, Lalique en Van Dongen te zien, alsook een grote collectie twintigste eeuwse Japanse prenten uit de Nihon-no-Hanga collectie.

Deel twee van de art nouveau tentoonstelling zal van start gaan teneinde de verbanden tussen alle eerder genoemde kunststromingen zichtbaar te maken. Een groot aantal objecten is uit internationale particuliere collecties en heeft nog niet eerder het daglicht gezien. Er zijn wederom werken van het “Metropolitan Museum of Art” uit New York, andere musea en privécollectioneurs naar het Lalique Museum in Doesburg gekomen.

Bezoek de website van Museum Lalique

Bekijk ook